*

Kertomuksia paviaanilinnasta: Jani Luodon ei niin ihmeellinen elämä Myllypurosta eläintarhaan ja siitä eteenpäin.

Humppilalainen aprillipila elää.

Ajankohtainen kakkonen kertoi tiistaina 31.5 Humppilan eco lentokenttä-hankkeesta. Asiaa on jo jonkin aikaa seurattu suomalaisten ilmailuharrastajien ja alan toimijoiden keskuudessa osittain hölmistyneenä ja osittain huvittuneena. 

Ensimmäisen kerran kun kuulin hankkeesta muutama vuosi takaperin luulin asiaa vitsiksi, kunnes hankkeelle avattiin hienot www-sivut ja kunnan johto alkoi markkinoimaan asiaa julkisuudessa. 

En tiedä perusteita laskelmille miksi juuri Humppila haluaa itselleen lentokentän vaikka tällaisella pienessä 5 miljoonan asukkaan maassa on jo niitä ihan riittävästi.  Eteläisessä osassa suomea on jo 3 kohtuu suurta lentoasemaa. Helsinki-vantaa, Turku ja Tampere-Pirkkala. Nämä lentoasemat ovat vuoden 2010 tilastojen perusteella neljän kärjessä jos mittareina on matkustajamäärät(oulun kentän sijoitus matkustajamäärissä oli toinen)

Suomen ainoa ruuhkaisa lentoasema on Helsinki-vantaa ja silläkin on vielä kapasiteettia käytettävänään esim keskellä päivää tai alkuillasta(lähde: helsinki-vantaa.fi lähtevät ja saapuvat lennot)  On totta että Tampereella ja Turussakin on välillä menoa ja meininkiä, mutta sinne mahtuu vielä paljon toimintaa.

 Näitä kolmea lentokenttää kehittämällä voidaan saavuttaa suurempi hyöty kuin Humppilan kentällä joka tuntuu kahden  kaverin puuhastelulta.  Hankkeen projektipäälliköksikin ollaan palkkaamassa kesäkuussa hankkeen konsultti jolla on oma lehmä ojassa alueelle suunnitteilla olevan moottoriradan suhteen. 


Näin ilmailua seuraavana henkilönä olen kuiteskin tullut seuraavaan johtopäätökseen. Humppilan kunnanjohto on joko saanut kuningas idean siitä miten saadaan pumpattua eu:n ja suomen valtion rahoja hankkeeseen jossa ei ole mitään järkeä tai sitten kenelläkään hankkeessa mukana olevalla ei ole mitään käsityksiä a) olemassa olevasta kapasiteetistä, b)  tulevaisuuden kapasiteetin kehittämisestä  c) ylipäätänsä mistään.

 PS: pieni vinkki humppilaan. Finavialla on varmaan yks huoneellinen suunnitelmia pelkästään helsinki-vantaan kehittämiseksi, kentän reunoille oli aikanaan suunnitteilla uusia rahtiterminaaleja ja mahdollisten tulevien matkustajaterminaalienkin paikkoja on väläytelty jo julkisuudessa(muutama vuosi takaperin oli esillä ns keskiterminaali joka sijaitsisi kahden kiitotien välissä)

PSS: ihan muuten vain.. Kaikki  Usa:n länsirannikolle menevä rahti muuten joko laivataan tai lennätetään rahtina alaskan kautta.  Myöskin itärannikolle menevä rahtiliikenne kannattaa lentää alaskan kautta koska lentomatka on noin 1000km lyhyempi. 

PSSS: Suosittelen Humppilaan seuraavan työkalun käyttöä: http://www.gcmap.com/ Kyseisen Great Circle Mapperin avulla voi laskea nopeimman lentoreitin pisteetä A pisteeseen B ja tarvittaessa vaikka tuhannella välilaskulla. 

 

-------------------------------------------------------

Tämänkin viestin olen kirjoittanut puhtaasti yksityishenkilönä. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

"PSS: ihan muuten vain.. Kaikki Usa:n länsirannikolle menevä rahti muuten joko laivataan tai lennätetään rahtina alaskan kautta. Myöskin itärannikolle menevä rahtiliikenne kannattaa lentää alaskan kautta koska lentomatka on noin 1000km lyhyempi."

Havainto taitaa siis koskea vain lentorahtia, koska hyvin paljon USA:n tavaraliikenteestä kulkee rautateitse rannikoiden välillä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän janiluoto kuva
Jani Luoto

Joo, havainto koskee vain lentoliiikennettä/rahtia ja väliä Kiina-Usa jonka takia ne haluaa uuden lentokentän Humppilaan.

Torbjörn Liimatainen

Kumma, että tällaista Kiina-USA-hubia ei ole kukaan muu tullut Euroopassa ajatelleeksi. Humppilassa on paljon innovointikykyä.

Toimituksen poiminnat